Titlul executoriu emis de către ANAF pentru sancțiuni contravenționale între nelegalitate și ilegalitate
de Consilier juridic și Președinte al Asociației Civice Stop Discriminării Cetățenilor
Mr. (Rz.) dr. ing. Dan BĂZĂVAN
Că ANAF s-a transformat subit în cămătar o știm cu toții, dar că ANAF și slugile obediente sunt veritabili interlopi nu o știu mulți.
Astfel pentru a justifica afirmațiile anterioare vă prezentăm două situații în care un activist civic și subsemnatul Mr. (Rz.) dr. ing. Dan BĂZĂVAN am ”primit” titluri executorii pentru niște amenzi aplicate de către obedienți (tablagii) ai Jandarmeriei Române, chiar dacă am contestat în instanță acele procese – verbale, mai mult decât atât, una din amenzi a fost anulată, hotărâre ce a rămas definitivă prin neapelare.
Nu voiam să scriu despre asta, căci am foarte mult de lucru, dar urmare a unor mesaje (multe de altfel) prin care am fost încunoștințat că ANAF a făcut executări silite, că ANAF a înființat popriri nelegale pe salarii, conturi bancare etc. am decis să scriu câteva chestiuni (mai ales că și eu trec printr-o astfel de procedură nelegală să nu spunem ilegală).
Ce fac analfabeții funcțional de la Jandarmerie?
De obicei, după ce întocmesc procesul-verbal de contravenție, aceștia mimează comunicarea.
De ce spun că ”mimează” comunicarea? Foarte simplu în cazul unui ”element antisocial”, căci așa a, fost numit în comunicările acestora către Asociația Civică Stop Discriminării Cetățenilor, odată ce ai fost introdus în baza de date numită pe scurt EvIC (Evidența Infracțiunilor și a Contravențiilor, nelegală desigur căci încalcă pe lângă Regulamentul UE GDPR nr. 679/2016 [1] și dispozițiile art. 72-73 din NCC [2]) mimează comunicarea la domiciliul acestuia chiar dacă acesta locuiește legal în altă localitate (tocmai pentru a întârzia cumva contestarea acestor procese – verbale de contravenție) sau pur și simplu nu le comunică (și în acest caz te pomenești executat silit, cu poprire înființată pe venituri etc.).
Știm bine că majoritatea proceselor – verbale de contravenție (peste 99 %) sunt încheiate în baza unor înregistrări operative, la sediul unității militare, fără semnătură, fără a avea posibilitatea de a face obiecțiuni, sub sancțiunea nulității absolute (a se vedea art. 16 alin. (7) din O.G. nr. 2/2001 [3]), și fără ca fapta să fie constatată în prezența unui martor, ceea ce este foarte grav.
Conform dispozițiilor art. 16 alin. (7) fin Ordonanța anterior menționată – În momentul încheierii procesului-verbal agentul constatator este obligat să aducă la cunoștință contravenientului dreptul de a face obiecțiuni cu privire la conținutul actului de constatare. Obiecțiunile sunt consemnate distinct în procesul-verbal la rubrica „Alte mențiuni”, sub sancțiunea nulității procesului-verbal.
Susținerile anterioare sunt întemeiate pe faptul că Jandarmeria Română și-a făcut un stil de lucru comunist prin care, imediat după prcedura ”comunicării”, trimit la ANAF adresă pentru executarea silită a celui sancționat contravențional (chiar dacă procesele – verbale au fost contestate în instanță), ANAF (prin organele teritoriale) emite somație și titlul executoriu și înființează poprirea (fără a verifica dacă procesele – verbale au fost atacate în instanță și dacă au rămas sau nu definitive anulările acestora).
Somațiile organului fiscal sunt emise în baza art. 230 din Legea nr. 207/2015 [4], având posibilitatea de a formula contestație în temeiul art. 260-261 din aceiași Lege anterior menționată.
Conform art. 230 din Legea nr. 207/2015 – Somația (1) Executarea silită începe prin comunicarea somației. Dacă în termen de 15 zile de la comunicarea somației nu se stinge debitul sau nu se notifică organul fiscal cu privire la intenția de a demara procedura de mediere, se continuă măsurile de executare silită. Somația este însoțită de un exemplar al titlului executoriu emis de organul de executare silită. (2) Somația cuprinde, pe lângă elementele prevăzute la art. 46, următoarele: numărul dosarului de executare, suma pentru care se începe executarea silită, termenul în care cel somat urmează să plătească suma prevăzută în titlul executoriu, indicarea consecințelor nerespectării acesteia, precum și posibilitatea de a intra într-o procedură de mediere. (3) În cazul în care debitorul are de încasat sume certe, lichide și exigibile de la autorități sau instituții publice, executarea silită se continuă prin poprirea acestor sume ori de câte ori, ulterior comunicării somației, se depune la organul fiscal un document eliberat de autoritatea sau instituția publică respectivă prin care se certifică că sumele sunt certe, lichide și exigibile. Prevederile art. 236 se aplică în mod corespunzător. (4) Nu sunt considerate sume exigibile și nu sunt aplicabile prevederile alin. (3) sumelor aflate în litigiu. (5) În cazul în care documentul prevăzut la alin. (3) a fost depus ulterior luării unor măsuri de executare silită potrivit prezentului cod, suma pentru care s-a înființat poprirea se actualizează, după aplicarea măsurii popririi sumelor înscrise în documentul emis de autoritatea sau instituția publică, în limita acestor sume, cu respectarea nivelului prevăzut la art. 227 alin. (1) teza a doua. (6) În cazul în care documentul prevăzut la alin. (3) a fost depus ulterior stingerii sumelor pentru care s-a început executarea silită, acesta se ia în considerare pentru următoarele executări silite. (7) Urmărirea imobilului, în baza somației prevăzute la alin. (1), se notează la cererea organului fiscal în cartea funciară, asupra bunurilor imobile ale debitorului, indiferent de modalitatea dreptului de proprietate, respectiv proprietate exclusivă, devălmășie sau coproprietate.
Ce este foarte grav este faptul că și ANAF (organele teritoriale) au început să aibă apucături de maidan și fie trimit prin C. N. Poșta Română dosarul de executare silită, fie în SPV (spațiul public virtual, ori nu toate persoanele fizice/juridice sunt înrolate în SPV sau nu doresc a se înrola, și mai ales, atât timp cât nu ai consimământul meu, nu îmi poți publica/afișa datele mele cu caracter personal), astfel, din punctul meu de vedere, încălcând efectiv dreptul de acces liber la justiție, dar și dreptul la apărare (instituții ale art. 21 și art. 24 din Constituție [5]).
Conform art. 21 din Constituție – Accesul liber la justiție (1) Orice persoană se poate adresa justiției pentru apărarea drepturilor, a libertăților și a intereselor sale legitime. (2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept. (3) Părțile au dreptul la un proces echitabil și la soluționarea cauzelor într-un termen rezonabil. (4) Jurisdicțiile speciale administrative sunt facultative și gratuite.
Conform art. 24 din Constituție – Dreptul la apărare (1) Dreptul la apărare este garantat. (2) În tot cursul procesului, părțile au dreptul să fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu.
Necomunicarea dosarului de executare silită echivalează cu o Nulitate, și aici sunt de menționat și dispozițiile art. 704 NCPC [6].
Conform art. 704 NCPC – Nulitatea executării silite Nerespectarea dispozițiilor privitoare la executarea silită însăși sau la efectuarea oricărui act de executare atrage nulitatea actului nelegal, precum și a actelor de executare subsecvente, dispozițiile art. 174 și următoarele fiind aplicabile în mod corespunzător.
Desigur, dacă într-un fel sau altul luați la cunoștință de aceste titluri executorii nelegale și netemeinice (după umila mea părere) uzitați de dreptul constituțional și formulați contestație la executarea silită, precum și capăt de cerere pe suspendare (chiar dacă veți fi nevoiți și în acest caz să plătiți taxă judiciară de timbru la valoarea titlului).
Astfel am procedat atât eu și alți câțiva prieteni, așadar nu ne rămâne decât să vă urăm Succes!
Când cetățeanul tace, Statul face (ravagii, încalcă drepturile și libertățile fundamentale).
Pasivitatea costă, așadar, nu stați în stare de pasivitate, căci nu veți rezolva nimic. Uzitați de drepturile constituționale, la final e plăcut să vezi rezultatele pozitive.
Bibliografie:
[1] Regulamentul UE GDPR nr. 679/2016 – privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) (Text cu relevanță pentru SEE), publicat în Jurnal Oficial L nr. 119 din 04.05.2016;
[2] NCC – Noul Cod Civil, adoptat prin Legea nr. 287/2009, republicat în Monitorul Oficial nr. 505 din 25.07.2011;
[3] O.G. nr. 2/2001 – privind regimul juridic al contravențiilor, publicată în Monitorul Oficial nr. 410 din 25.07.2001 , adoptată de Parlamentul României prin LEGEA nr. 180 din 11 aprilie 2002, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 268 din 22 aprilie 2002;
[4] Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, publicată în Monitorul Oficial nr. 547 din 23.07.2015;
[5] Constituția României, revizuită 2003, prin Legea nr. 429/2003, publicată în Monitorul Oficial nr. 767 din 31 octombrie 2003;
[6] NCPC, Noul COd de Procedură Civilă adoptat prin Legea nr. 134/2010, republicată în Monitorul Oficial nr. 247 din 10.04.2015 (și ulterior modificată și completată și prin Legea nr. 310/2018, publicată în Monitorul Oficial nr. 1074 din 18.12/2018)
Buna ziua, mama mea a primit o amenda in pandemie. Am primit titlu executoriu dupa ridicarea starii de alerta cu amenda de 2000. M-am judecat si am pierdut pe titlu executoriu(nu a contat ca asemnat altcineva in numele ei). Am contestat si PV de care am luat cunostinta in timpul procesului de executare, si aici am pierdut(nu a contat ca nu am primit PV-ul niciodata). Astept motivarea de la TMB, mai pot invoca o exceptie la alta instanta? Sau asta a fost si mama este buna de plata? Va multumesc anticipat pentru raspuns! Succes in demersurile dvs!
CEDO, dar și acolo e cu semnul întrebării😥