Admitere cerere de reexaminare taxă judiciară de timbru
|
Părţi
|
Şedinţe
|
Dosar nr. 29638/3/2022/a1
TRIBUNALUL BUCUREŞTI
SECŢIA A II-A CONTENCIOS ADMINISTRATIV ŞI FISCAL
ÎNCHEIERE
Şedinţa din Camera de Consiliu de la 16.03. 2023
Tribunalul constituit din:
PREŞEDINTE ####### ######### ######
GREFIER ###### ######### #####
Pe rol se află soluţionarea cererii de reexaminare taxă de timbru formulate de petenţii ASOCIAŢIA CIVICĂ STOP DISCRIMINĂRII CETĂŢENILOR PRIN PREŞEDINTELE Dan BĂZĂVAN şi Dan BĂZĂVAN.
Cererea se soluţionează în camera de consiliul fără citarea părţilor.
TRIBUNALUL
Deliberând asupra cererii de reexaminare a taxei de timbru formulată de petenţi, reţine următoarele:
Prin încheierea de şedinţă din data de 28.02.2023 li s-a pus în vedere reclamanţilor să timbreze capătul 2 de cerere privind acordarea daunelor morale cu taxă judiciară de timbru în cuantum de 100 lei.
Împotriva modului de stabilire a taxei judiciare de timbru reclamanţii au formulat cerere de reexaminare la data de 01.03.2023 prin care a solicitat reexaminarea taxei judiciare de timbru.
De asemenea, reclamanţii au formulat cerere de sesizare a Curţii Constituţionale cu excepţia de neconstituţionalitate a disp. art. 7 din OUG nr. 80/2013, în raport de disp. art. 1, art. 11, art. 15-16, art. 20-21, art. 41-44, art. 47, art. 135 alin. 2 lit. f din Constituţie.
În motivarea cererii de sesizare, reclamanţii au arătat că sunt întrunite condiţiile de admisibilitate prevăzute de art. 29 din Legea nr. 47/1992. Au susţinut că articolele criticate îngrădesc dreptul de acces la justiţie, chiar sunt ambigue instituind înţelesuri diferite pentru instanţe diferite, acestea în mod neunitar stabilind taxe de timbru judiciar fără a ţine cont de textele legale sau de motivările justiţiabililor.
Analizând cererea petenţiilor şi actele dosarului, reţine următoarele:
Asupra cererii de reexaminare taxă timbru, Tribunalul reţine că taxa de timbru în cuantum de 100 lei a fost stabilită de instanţă aferent capătului de cerere vizând daunele morale, după cum s-a consemnat în încheierea de şedinţă din data 28.02.2023.
Or, potrivit disp. art. 22 alin.1 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, În cazul în care o persoană se consideră vătămată în drepturile sale, prevăzute în prezenta lege, aceasta poate face plângere la secţia de contencios administrativ a tribunalului în a cărei rază teritorială domiciliază sau în a cărei rază teritorială se află sediul autorităţii ori al instituţiei publice. Plîngerea se face în termen de 30 de zile de la data expirării termenului prevăzut la art. 7. Conform art. 22 alin. 2, Instanţa poate obliga autoritatea sau instituţia publică să furnizeze informaţiile de interes public solicitate şi să plătească daune morale şi/sau patrimoniale, iar alin. 5 prevede că Atât plângerea, cât şi recursul se judecă în instanţă, în procedură de urgenţă, şi sunt scutite de taxă de timbru.
Din interpretarea coroborată a acestor dispoziţii legale rezultă că este scutit de taxă de timbru şi capătul de cerere având ca obiect daunele morale, aferent unei cereri de comunicare informaţii de interes public, context în care instanţa constată temeinicia cererii de reexaminare, urmând a o admite şi a constata că reclamanţii sunt scutiţi de plata taxei judiciare de timbru aferente capătului 2 de cerere vizând daunele morale, înlăturând obligaţia dispusă în sarcina acestora privind achitarea sumei de 100 lei cu titlu de taxă judiciară de timbru.
Totodată, conform art.27 al.1 din OUG nr.137/2000 “######## care se consideră discriminată poate formula în faţa instanţei de judecată o cerere pentru acordarea de despăgubiri şi restabilirea situaţiei anterioare discriminării sau anularea situaţiei create prin discriminare, potrivit dreptului comun. Cererea este scutită de taxă judiciară de timbru şi nu este condiţionată de sesizarea Consiliului”.
Retinand ca OUG nr.137/2000 reprezinta norma speciala in raport de dispozitiile OUG nr.80/2013 (privind taxele judiciare de timbru), tribunalul apreciaza ca nu se poate retine incidenta prevederilor art.7 din OUG nr.80/2013, conform carora “Acţiunile privind stabilirea şi acordarea de despăgubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnităţii sau reputaţiei unei persoane fizice se taxează cu 100 lei”.
In plus, art.29 al.1 lit.l din OUG nr.80/2013 prevede ca “Sunt scutite de la plata taxei judiciare de timbru acţiunile şi cererile, inclusiv cele pentru exercitarea căilor de atac, ordinare şi extraordinare, referitoare la: (…) l)orice alte acţiuni, cereri sau acte de procedură pentru care se prevăd, prin legi speciale, scutiri de taxă judiciară de timbru”.
Pentru aceste motive, Tribunalul consideră că cererea reclamanților este scutită de la plata taxelor judiciare sub aspectul criticat.
Asupra cererii de sesizare a Curţii Constituţionale cu excepţia de neconstituţionalitate a dispozițiilor art. 7 din OUG nr. 80/2013, conform prevederilor art. 29 alin. (4) din Legea 47/1992, instanţa reţine că nu sunt îndeplinite cumulativ condiţiile de admisibilitate prevăzute de art. 29 alin. 1-3. Astfel, deşi, pe de o parte, excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de către una dintre părţile în proces, respectiv de către reclamanţi, în faţa unei instanţe judecătoreşti, în cadrul unui litigiu având ca obiect comunicare informaţii de interes public, iar prevederile criticate sunt norme legale, în vigoare, a căror neconstituţionalitate nu a fost reţinută până la data prezentei, pe de altă parte Tribunalul constată că aceste prevederi nu au legătură cu cauza întrucât, în speţă, scutirea reclamanţilor de obligaţia de plată a taxei de timbru operează în baza disp. art. 22 alin. 5 din Legea nr. 544/2001, independent de prevederile art. 16 lit. b şi art. 7 din OUG nr. 80/2013, astfel că eventuala constatare a neconstituţionalităţii acestora nu este de natură să producă un efect concret în ceea ce priveşte soluţia asupra cererii de reexaminare.
Pentru aceste considerente, Tribunalul va respinge cererea de sesizare a Curţii Constituţionale cu excepţia de neconstituţionalitate a dispozițiilor art. 7 din OUG nr. 80/2013, ca inadmisibilă.
Pentru aceste motive, Tribunalul va admite cererea de reexaminare taxă de timbru formulată de petenţii Asociaţia Civică Stop Discriminării Cetăţenilor prin Preşedintele Dan BĂZĂVAN şi Dan BĂZĂVAN şi va constata că cererea de chemare în judecată ce formează obiectul dosarului nr. 29638/3/2022 este scutită de la plata taxei judiciare de timbru.
PENTRU ACESTE MOTIVE
ÎN NUMELE LEGII
DISPUNE
Respinge cererea de sesizare a Curţii Constituţionale cu excepţia de neconstituţionalitate a dispozițiilor art. 7 din OUG nr. 80/2013, ca inadmisibilă.
Cu drept de recurs în termen de 48 de ore de la pronunţare în ceea ce priveşte soluţia de respingere a cererii de sesizare a Curţii Constituţionale, cererea de recurs urmând a se depune la Tribunalul Bucureşti – Secţia a II-a de Contencios Administrativ şi Fiscal.
Admite cererea de reexaminare taxă timbru.
Constată că reclamanţii ASOCIAŢIA CIVICĂ STOP DISCRIMINĂRII CETĂŢENILOR PRIN PREŞEDINTELE Dan BĂZĂVAN şi Dan BĂZĂVAN – ambii cu dom. ales în #### ####### ### #, ### #, Sector 6, sunt scutiţi de plata taxei judiciare de timbru aferente capătului 2 de cerere vizând daunele morale şi înlătură obligaţia dispusă în sarcina acestora privind achitarea sumei de 100 lei cu titlu de taxă judiciară de timbru.
Definitivă cu privire la soluţia asupra cererii de reexaminare taxă timbru.
Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei, azi, 16.03.2023.
PREŞEDINTE GREFIER
####### ######### ###### ###### ######### #####
Red.,tehnored.#### N.A.C./4 ex./21.03.2023
Lucrat # comunicări la 21.03.2023
Alte detalii pe https://www.rejust.ro/